BOŚNIA I HERZEGOWINA CHORWACJA EUROPA BUSEM || 2014

Bośnia i Hercegowina :: Chorwacja || Trebinje, Mostar, Orebič, Korčula

Trebinje i Mostar

Dzień zaczęliśmy od sprawdzenia przyczyny nadmiernego nagrzewania się bębna w jednym kole. Okazało się iż prawdopodobnie po wczorajszej próbie wykręcenia z parkingu zacisnął się mocno hamulec ręczny i już do końca nie odpuścił. Kuba sprawnie naprawił problem i ruszyliśmy w stronę Mostaru, który chcieliśmy dzisiaj zobaczyć.

Ponownie zatrzymaliśmy się w miejscowości Trebinje na kawę. Trafiliśmy na rynku na targ warzyw, ryb, serów i różnych innych wyrobów. Kupiliśmy oliwę i owoce. Już po chwilowym pobycie Bośniacy uderzyli nas dużo większą życzliwością i uśmiechem niż mieli je w sobie mieszkańcy Czarnogóry.

Do Mostaru jechaliśmy przez miejscowości Ljubinje i Stolac. Po drodze w zasadzie nie było oprócz tych miast żadnych zabudowań tylko góry, krzaki i góry. Mostar jest nieformalną stolicą Hercegowiny. Głównym zabytkiem miasta jest  XVI wieczny kamienny Stary Most. Został zburzony podczas wojny w byłej Jugosławii przez Chorwatów w 1993 i ponownie odbudowany w 2004 roku.

Niewielka starówka jest zatłoczona przez turystów i naszpikowana sklepami z pamiątkami. Czuć w tym miasteczku wyraźny wpływ Turecki. Między innymi w sprzedawanych pamiątkach jak i jedzeniu. W jednej z knajpek zostaliśmy przez Turka podstępnie naciągnięci na dodatki do Cevapi w postaci bułki, kleksa ajwaru i kilku kostek cebuli, które przewyższały ceną danie mięsne. Zniesmaczeni tym zachowaniem, które dotarło niestety do nas z lekkim opóźnieniem opuściliśmy Mostar i pojechaliśmy do granicy Chorwackiej przy mieście Metković.

Mostar

Bośnia i Hercegowina Mostar Bośnia i Hercegowina Mostar jedzenie Bośnia i Hercegowina Mostar pamiątki Bośnia i Hercegowina Mostar pamiątki Bośnia i Hercegowina Mostar Bośnia i Hercegowina Mostar stary most Bośnia i Hercegowina Mostar stary most Bośnia i Hercegowina Mostar stary most Bośnia i Hercegowina Mostar stary most widok Bośnia i Hercegowina Mostar stary most widok Bośnia i Hercegowina Mostar stary most widok Trebinje

Bośnia i Hercegowina Trebinje Bośnia i Hercegowina Trebinje Bośnia i Hercegowina Trebinje targ Bośnia i Hercegowina Trebinje targ Bośnia i Hercegowina Trebinje targ Bośnia i Hercegowina Trebinje targ Bośnia i Hercegowina Trebinje targ

Korčula

Jadąc w obranym przez nas kierunku musieliśmy jeszcze dwa razy wyciągnąć paszporty, ze względu iż ponownie wkraczaliśmy na terytorium Bośni i Hercegowiny ponieważ ma ona bardzo znikomy ale ma w tym rejonie dostęp do morza. Za każdym razem roześmiane służby celne pytały czy mamy coś do oclenia i czy przewozimy może narkotyki. Przejeżdżając prawie cały półwysep Pelješac dojechaliśmy do miasteczka Orebič, skąd promem pod wieczór przeprawiliśmy się na wyspę Korčula.

Na promie zostaliśmy zaczepieni przez trójkę młodzieży z Polski z prośbą o podwiezienie ich z portu do centrum miasta Korčula. Po drodze opowiedzieliśmy im po krótce o naszej podróży i życiu w busiku. Skoro już znaleźliśmy się w centrum Korčuli to postanowiliśmy ją zwiedzić wieczorową porą. Trzeba przyznać, że miasteczko, w którym zapewne urodził się podróżnik Marco Polo jest bardzo urokliwe. Pełne ciekawych zabytków, zakamarków, sklepików z wysmakowanymi pamiątkami i restauracyjek.

W poszukiwaniu noclegu znaleźliśmy się w miasteczku Lumbarda. Zatrzymaliśmy się na parkingu w porcie i poszliśmy do pobliskiego baru posłuchać zespołu grającego na żywo.

Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula Chorwacja wyspa Korčula Korcula prom Chorwacja wyspa Korčula Korcula prom chorwacja samochodem chorwacja samochodem chorwacja samochodem chorwacja samochodem chorwacja samochodem mule chorwacja samochodem chorwacja samochodem chorwacja samochodem hodowla muszli chorwacja samochodem